علم ازدیدگاه کتاب شریف
شنبه 24 مهر 1395 ساعت 12:01 | نوشته ‌شده به دست نمایندگی ارتش | ( نظرات )
مقاله: علم ازدیدگاه کتاب شریف


هر چه می‌خوانم و هر چه بیشتر تحقیق می‌کنم ، از اخلاق و ادب ،حکمت و معرفت، اصلاً هرچه از علوم مطبوع و مسموع هست فرقی ندارد ،چکیده‌ای از جملگی در کتاب 14 وادی عشق با تسلط و استادی و اشراف کامل بزرگ‌مرد معاصر آقای مهندس دژاکام ،باظرافت و کلامی قابل‌فهم آورده شده است. در زیر به‌طور مختصر و بافهم اندک خود مطالبی راجع به علم از منظر کتاب شریف استخراج نمودم که امیدوارم گامی باشد هرچند کوچک در شناخت هر چه بیشتر و جایگاه کسب علم برای انسان.
  
                                      Image result for ‫عکس لطفا به ادامه مطلب بروید‬‎  

علم از منظر کتاب شریف (قرآن کریم)

       همین ارزش برای علم کافی است که خداوند معلم نخست است. در سوره‌ی علق، نخستین سوره‌ی قرآن  می‌فرماید:

بخوان به نام پروردگارت که آفرید(1) او انسان را از علق (خون بسته‌شده) آفرید (2) بخوان و دریاب که پروردگارت از همه گرامی‌تر و بزرگوارتر است(3) همان پروردگاری که با قلم آموخت(4) به انسان آموخت آنچه را نمی‌دانست(5)

و در سوره‌ی بقره، آیه‌ی 31 می‌خوانیم: (و همه نام‌ها را به آدم آموخت و سپس آن معانی را به فرشتگان عرضه داشت و گفت نام‌های این‌ها را به من خبر دهید اگر راستگوئید و گفتند تو از هر نقص و عیبی منزهی، ما را دانشی جز آنچه خود به ما آموخته‌ای نیست) (مطلبی که جناب مهندس در وادی دوازدهم ،کتاب چهارده وادی عشق بیان می‌کند.)

و در سوره الرحمن (آیات اول تا چهارم)، خدای عزوجل، خود را تعلیم‌دهنده‌ی قرآن می‌داند و پس از آفرینش انسان، بیان را به او آموخته است: خداوند پیامبران را برای همین اصل اساسی رسالت داده تا آنچه را مردم نمی‌دانند به آن‌ها یاد دهند و بر این اصل انبیاء را پس از خداوند، معلم حقیقی می‌دانیم.

در سوره بقره آیه 151 آمده است:

(همان‌طور که در میان شما پیامبری از خودتان فرستادیم که آیات ما را برای شما می‌خواند و شمارا پاک و پیراسته می‌گرداند و به شما کتاب و حکمت می‌آموزد و چیزهایی را که از پیش نمی‌دانستید، یادتان می‌دهد) (بقره 151/2).

نکته: برای ارزش علم همین کافی که چون انسان را بدون علم معرفی کنیم و بحث از خوردن باشد، انسان در کنار چهارپایان ذکر می‌شود:

از آن‌ها بخورید و دام‌هایتان را بچرانید که به‌راستی در این نظام آفرینش برای خردمندان و اندیشمندان نشانه‌ها و آیات فراوانی است (طه 54/20)

اما چون این انسان به زیور علم آراسته گردد و از او به «اوتوالعلم» تعبیر شود، او را کنار ذات کبریایی حق‌تعالی و ملائکه می‌بینیم:

خداوند که برپادارنده‌ی عدل است گواهی می‌دهد که جز او معبودی شایسته‌ی پرستش نیست و فرشتگان و دانشمندان نیز گواهی می‌دهند. آری هیچ معبودی شایسته‌ی پرستشی جز او نیست همان‌که توانمند است و کارهایش هدف‌دار و حکیمانه است. (آل‌عمران 18/3)

و نیز خداوند به هرکس حکمت و دانش عنایت فرماید از آن به خیر کثیر تعبیر می‌فرماید:

و خلقت همه‌ی جهان آفرینش بر این اصل استوار است که انسان‌ها عالم شوند و حقایق را دریابند. (بقره 269/2)

خدا همان است که هفت‌آسمان را آفرید و از زمین نیز مثل آن‌ها را آفرید؛ و فرمان او در میان آن‌ها (میان آسمان و زمین یا میان آسمان‌ها و میان زمین‌ها) فرود می‌آید تا بدانید که خداوند بر هر چیزی تواناست و این‌که خدا دانشش همه‌چیز را فراگرفته است (طلاق 12/65)

نکته: دانایی، نادانی در اصطلاح قرآن و شرع مقدس، عالم مقابل جاهل قرار نمی‌گیرد بلکه پیوسته از لغت منفی علم استفاده می‌شود. در آیه 30 سوره‌ی بقره می‌خوانیم:

(.... قال انی اعلم مالا تعلمون)

نمی‌فرماید «ماتجهلون» و در آیه‌ی 32 همین سوره می‌خوانیم:

( قالوا سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا ...)

سؤال : آیا کلمات « جهاله، جاهلون، تجهلون» که در قرآن آمده چگونه باید تعبیر شود؟ و مورد استعمال آنها کجاست؟

پاسخ: شما در اول اصول کافی می‌خوانید: « کتاب العقل و الجهل» و پس‌ازآن کتاب «فضل العلم» می‌آید و اولین حدیث با این عبارات شروع می‌شود: قال رسول‌الله: ( ... عن ابی عبدالله علیه السلام قال)

« طلب العلم فریضه علی کل مسلم الا ان الله یحب بغاه العلم»

فراگرفتن علم بر هر مسلمانی واجب است آگاه باشید خداوند طالبان علم را دوست می‌دارد.

نفرموده است « کتاب العلم و الجهل» بلکه جهل برابر عقل قرارگرفته است. توضیح آنکه : برابر روایت سوم «کتاب العقل و الجهل» عقل را این‌چنین می‌یابیم : قال: قلت له ما العقل، قال « ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان» آنچه در پرتو آن خداوند عز اسمه عبادت می شود و به‌وسیله‌ی آن بهشت حاصل آید، آن را «عقل» نامند، لذا آنچه انسان را از حقایق و تعالی الی الله دور کند « جهل» نامیده می‌شود گرچه عالم به علوم ظاهر هست.

این آیات، مؤید این فرق است:

( انما التوبه علی الله للذین یعملون السوء بجهاله ... )

جز این نیست که پذیرش توبه بر خداوند برای کسانی است که از روی نادانی کار ناپسند انجام می‌دهند و بعد پشیمان شده، زود توبه می‌کنند. آن‌اند که خداوند توبه‌شان را می‌پذیرد، چه آن‌که خدا دانا و حکیم است. (نساء 17/4).

( و اذا جاءک الذین یومنون بایتنا فقل سلام علیکم ...)

و چون آنان که به آیات و نشانه‌های ما ایمان آورده‌اند نزد تو آیند، بگو: سلام‌علیکم ( سلام و سلامت بر شما باد) پروردگارتان مهربانی و رحمت را بر خویش نوشته و لازم نموده است. نوشته است که هر کس از شما مؤمنان از روی نادانی کار بدی انجام دهد و پس‌ازآن پشیمان شده و گذشته را اصلاح کند، او را ببخشاید و بر او رحمت آورد چراکه خداوند بسیار بخشاینده و مهربان است (انعام 54/6)

ادامه دارد.......

نویسنده : مسافر دانیال رهجوی آقای سعید نمکی
تهیه و تنظیم: مسافر روح الله
منبع: کنگره 60، نماندگی ارتش

Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: مقالات،

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
مجید چهارشنبه 28 مهر 1395 21:52
خداقوت دانیال جان
هادی یکشنبه 25 مهر 1395 22:14
سلام و درود به شما دانیال عزیز
خدا قوت مقاله بسیار زیبایی تنظیم کردید بسیا عالی.
هادی یکشنبه 25 مهر 1395 22:13
سلام و درود به شما دانیال عزیز
خدا قوت مقاله بسیار زیبایی تنظیم کردید بسیا عالی.
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
نویسندگان ...
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic